Hlavní novinky, Veškeré ČLÁNKY KPM KOSICE, Závody 2015

12.9.2015 Poříčí nad Sázavou

12.9.2015 Poříčí nad Sázavou

  • 15.9.2015 22:37

Sdílet tento článek

Vložil: Web

Po velmi dlouhé přestávce, kterou si vynutilo extrémně suché léto, se sešli autokrosaři závodící v Kosice cupu a Radeč cupu v areálu „Na Homolce“ v Poříčí nad Sázavou. Změna termínu nadělala vrásky na čele určitě spousta jezdcům i pořadatelům, nicméně nakonec se bylo k závodu přejat největší počet jezdců v jednom závodě v této sezóně a to 92. Jedná se i o rekord  v rámci dlouhodobého účinkování Kosice cupu v Poříčí. Trať byla velmi pěkně připravená, a ačkoliv mechanizace bylo méně než na republikových závodech, domácí pořadatelé se snažili i mezi rozjížďkami tento stav udržet.  Též spolupráce mezi pořadateli KPM Kosice a AK Radeč klapala jak dobře namazaný stroj a i přes drobné zpoždění způsobené ranní mlhou se závodní den prohnal kolem rychlostí blesku.

Velmi těžkou premiéru pro závodění si vybral benjamínek v závodním poli v kategorii racer 160 Adam Šaroun. Z tratě za domem jet rovnou Poříčí, to je velká změna, ale i když Adam skončil ve finále poslední, rozhodně si zaslouží obdiv za to, jak se během dne zlepšoval. Větší smůlu měl Lukáš Havlíček, který se na start finále ani nepostavil a místo sedmi tam bylo pouze šest statečných. Nejstatečnějším ve sjezdech i stoupáních se ukázal Matěj Vosecký, vítězství to nebylo start – cíl, ale pěkně vybojované. Druhý dorazil o prsa na cílovou pásku Mikuláš Suchánek a třetím trochu smutným bojovníkem byl Matěj Bezděk. Jenom kousek za nimi dojel Lukáš Svoboda a již o něco větší odstup měl pátý Albert Ždimera.

V racerech 125 všem aktérům buginy drželi až do finále a až tam to byla pořádná mela. Z druhého místa měl poruchu Dominik Starosta, a jak byli kluci na sebe naskládání, vyskočil mu na záda David Korčák a oba měli po závodě. V dalším průběhu už měli od sebe závodníci větší rozestupy a jako první cílem projel Mikuláš Nový, druhý byl Filip Slepička a třetí Filip Kopecký. Čtvrtý probrázdil cíl Matyáš Zívr a pátá byla první dáma v poli Markéta Koderová.

To ve třídě s dvojnásobným objemem se do finále již všichni nepodívali. Černého Petra si vytáhl Marek Čáslavský. Zbylé čtveřici pak dlouho vévodil v plném tempu finálové jízdy Petr Dlouhý. Bohužel mu však nebylo přáno vidět šachovnicový prapor a místo cenného kovu vezl domů brambory.  Vyhrál Tomáš Vejmola, těsně za ním dojel Tomáš Svoboda a třetí místo patřilo Kláře Čáslavské.

Buginy 4×2 si pro diváky v Poříčí připravili velmi příjemné překvapení rozšířením startovního pole i pestrostí představených koncepcí. Lehké buginy s motorkovými motory proti brutální osmiválcové tatře. Potom co se Honza Vitha dostal na staru do tempa, nikdo mu nestačil, ale jakmile přišly ztáčky bylo ouvej a domácí Honza „Pinďa“ Růžička už věděl kudy kam na první místo, stejně jako i Standa Vavřinec. Finále se jelo nadvakrát. V prvním pokusu se totiž Jirka Jelínek rozhodl dostát svému jménu a předvedl totální jelení skok – panna orel a to rovnou třikrát přesně v místech, kde kdysi Karel Havel vyšplhal tak pěkně s buginou na svodidla. Při opakovaném startu šel znovu do čela Vitha, ale jen co jezdci dostali za první vracák, přehnali se za něj Růžička a Vavřinec a jemu ke vší smůle zhasl v dalším vracáku motor a už nenaskočil. Třetí místo tak opanoval Karel Hejna a za ním dojel Tomáš Kaleta, který ne tolik výkonnému motoru pomáhal zpřevodováním pomocí kartových gum. V tomto pořadí taky všichni projeli cílem. Tam se již nedostal nováček této třídy bývalý pilot peugeotu v N1400 Honza Erlebach, upadlo mu totiž během jízdy zadní kolo.

V Poříčí se představili i stroje té nejvyšší kategorie buggy 4×4. Opět bylo možno vidět v akci juniorku, šestnáctku i čtyřlitr. Velká škoda byla, že Tomáš Havránek přišel už v tréninku o druhý rychlostní stupeň a i přes velký výkon motoru BMW nebyl pro Adama Ociepku těžkým soupeřem. Start měl i ve finále excelentní, ale špajzska prostě neposlouchala a za chybu v první zatáčce mohl zase vypadlý kvalt. Adam si tedy v klidu dojel pro vítězství, Tomáš dojel druhý, ale pěkně ho chvílemi trápil i Sam Peták s juniorkou, který jinak celé finále sváděl nádherný souboj s Jirkou Šarounem, ve kterém Sam i na konci tahal za delší konec a postavil se také na stupně vítězů.

Jako obvykle, v místě stvoření českých kártů se jich schází nejvíce, tentokráte čtrnáct. Už rozjížďky ve dvou skupinách přinesly zajímavou podívanou. Lahůdkou bylo testování zcela nové evoluce kártu pro závody v Maggioře. Mistrně ho vodil Honza Kuneš, avšak aby bylo vše dle pravidel, ve finále v posledním kole dle dohody odstoupil, aby nemíchal s pořadím ostatním klukům nedisponujícím touto čerstvou novinkou. Finále ve čtrnácti to byl naprostý masakr. I když kárty nemají zpátečku a zpočátku to bylo hodně divoké, sklon poříčské trati skoro všem umožnil samospádem sjet od valů lemujících trať a pokračovat v závodě. Jediným smolařem byl v tomto směru Lukáš Hamrle, který odpadl v prvním kole z průběžného druhého místa. Kamkoliv se člověk na trať podíval, tam se honili tu dvě, tu tři malé divoké vosy, co si nedarovaly ani metr. Snad až na první dva jímiž byli Honza Roubíček a Ondra Hartych. Na třetím místě nakonec do cíle prodral Miloš Neumann a další neustále přemílané pořadí bylo Rosťa Vocásek, Pavel Čepek, Milan Sklenář, Standa Kotěšovský, Jarda Hanzlík, Tomáš Svoboda, Michal Benda, Petr Roubíček a Martin Cupák.

V N1400 se k závodu dostavilo 13 jezdců a i když jsou stroje této kategorie méně výkonné, díky absenci kvalitního tlumení to byla leckdy větší podívaná než na ostré speciály. Před finále se se závodem rozloučili Filip Kratochvíl, Martin Cepila a Rosťa Slánský, kterým stroje vypověděly poslušnost. V rozjížďkách pak předvedl nádhernou jízdu po dvou kolech Jirka Holler, který by rozhodně udělal kariéru v jakémkoliv světovém kaskadérském teamu. Dle výsledků finále pak vypadá, že v N1400 nastává doba swiftová. Tito poměrně lehcí a výkonní japonci si s tuzemskými favority poradí poměrně snadno. Posledním vzdorujícím je Marek Bous, který jim i přes výkonový handicap dává pěkně zabrat. Právě on odvodil polovinu finále, než podlehl Michalu Bernému, který ho na rovině udělal na motor. Druhé místo si již Marek vzít nenechal a třetí dorazil do cíle další svišť Jirkou Hollerem za volantem, čtvrtý pak byl Jarda Kutík a pátý zástupce domácí automobilky Pavel Vosecký, šestý a sedmý Dušan Horák a Vláďa Mlejnek z teamu HM motorsport, osmý Petr Vondrouš a devátý Vašek Karnolt. Desátý nedokončil finále Honza Pavlík, poté co utrhl u své 130-ky příčku pod převodovkou již v prvním kole.

Jakmile se začne mluvit o ostrých autech ať už je to 1400, 1600 nebo nad 1600 musí se zmínit jméno Petr Březina, v tréninku všem předvedl boudou a pak už najel do starých kolejí a na konci jen střídal místa na stupních vítězů.

Ve čtrnáctkách se na start postavilo jedenáct jezdců, ale Pavel Špaček a Vojta Novotný už do finále nenastoupili. Ve finále se brzy do bojů o čelní pozice z poslední řady na roštu zapojil boleslavský rakeťák Martin Chytráček, škoda že jen na dvě kola. To, co předváděli s Petrem Březinou v rozjížďkách, by bylo skvělým vývozním artiklem českého autokrosu.  Pro první místo si nakonec s náskokem dojel právě Petr, druhý byl Jirka Křístek a třetí Milan Andruchovič. O čtvrté místo celé finále bojovali Honza Polesný a Ondra Janda a rozřešení jim dalo až poslední kolo, které již Honza nedokončil. Pátý pak byl Franta Šefčík a šestý zástupce bývalé třídy trabant Petr Harvánek. Bylo vidět, že trabanti rozhodně o moc slabší než ostré čtrnáctky nejsou. Posledním účastníkem finále byl Pepa Hošek, jehož speciál však doznal újmy již v tréninku a proto neposkytoval výkon, na který je tento pilot zvyklý.

Stejně jako ve čtrnáctkách i v šestnáctkách startovalo jedenáct pilotů a dva se nakonec do finále nepodívali. Smůlu si vybrala Martina Zoufalá a Honza Tomeš. Dalších devět již tvrdilo muziku ve finále. Nedlouho postaru se do čela dostal Milan Zakoutský a vydržel tam až do konce, na druhém místě pak protnul cílovou fotobuňku Petr Březina a třetí dojel se svoji zlověstně černou Hondou Jirka Čermák. Za touto trojicí dlouho bojovali Radkové Pinkas a Žebro – ti spolu svedli spoustu soubojů během rozjížděk. Semo tamo vlála černá vlajka, nebo vedle vozidla plápolalo utržené zavěšení, ale ve finále si již kluci drželi jemný odstup a chtěli dovézt svoje šemíky do cíle. Bohužel ani jednomu nebylo přano a na čtvrté místo se vyhoupl ostřílený matador Kosice cupu Milan Vlasák. Pátý dojel Honza Přibyl a šestý Luboš Koutek, který si nejlepší výkon dne schoval až na finále. Za Tomáše Havla dojel v rámci pravidel na sedmém místě zástupce Vláďa Materna a na osemém a devátém byli klasifikováni Radek Pinkas a Radek Žebro.

Divize nad 1600 byla poznamenána daleko vyšší úmrtností techniky než třídy ostatní a z osmi přejatých jich start finále vidělo ze sedadla pilota pouze pět. Smutní byli Milan Malát, Lukáš Mihulka a Zbyněk Nováček. Ve finále pak problémy s technikou pokračovaly. Nejdříve odstoupil Aleš Kubík, poté z vedoucí pozice Zdeněk Ďuráč a ani Peugeot Petr Ježka nebyl zcela v kondici. Svého pána však nakonec dovezl na třetím místě do cíle. Ačkoliv Petr Březina svoji feldu ve snaze konkurovat daleko silnějšímu stroji Jožina Bartoše málem přetrhl, nebylo mu to nic platné a musel se v této kategorii smířit se stříbrem. Jožinovy vyhlídky na letošní titul tímto vítězstvím prudce vzrostly.

Speciálu se přihlásilo pět, ale ve finále byly při prvním startu pouze čtyři. Filipem Kratochvíl chtěl jet i tuto třídu kromě N1400, ale převodovka byla proti. První start proto, že Pavel Čepek byl zjevně silně motivovaný dobrými výkony z rozjížděk, až ve finále hodil boudu. Tři zbývající si poté rozdělil stupně vítězů následovně. První Standa Horáček – pohodová jízda jeho Audi TT plná smyků. Stříbro Olda Vyleťal – tlumiče Subaru už toho měly ve finále dost a občas bylo slyšet pěkně tvrdé rány, nicméně vše vydrželo. Bronz Petr Sus – Felda s kapotou či bez kapoty, třetí místo je doma.

Na závěr děkujeme všem pořadatelům (KPM Kosice, AK Radeč a AMK Poříčí nad Sázavou) za maximální nasazení při organizaci závodu, Petru Krejcarovi za dobré slovo a Zuzce Horákové, Kubovi Zemanovi a Standovi Šachovi za fotky. Další závody seriálu jsou plánovány na 3. října do Nové Paky, kam všechny srdečně zveme.

1 Komentář

  1. Dobrý den,
    dnes jsem si přečetla Váš článek je moc pěkně napsaný a myslím že závody v Poříčí Na Homolce se opravdu vyvedli. Jen bych Vás chtěla opravit že manžel je opravdu HOLLER a ne jak vy píšete s přehlasovaným ,,O“ děkuji a těšíme se na další závody do Nové Paky.

    S přáním hezkého dne Hollerová

Přidejte komentář