Hlavní novinky, Veškeré ČLÁNKY KPM KOSICE, Veškeré ROZHOVORY jezdců

Rozhovor – Jirka Matějka

Rozhovor – Jirka Matějka

  • 5.2.2015 08:37

Sdílet tento článek

Vložil: Web

Jirka Matějka už dlouhou dobu sbírá v Kosicích jeden titul za druhým, ale v posledních letech se nestará jen o svoji závodní kariéru, ale i o Jirku juniora a taky o Honzíka. Dále se neustále snaží pracovat na rozvoji skoro zaniklého rallyecrossu, ať už pořádáním závodů v Rožmitále pod Třemšínem nebo účastí v České trofeji v divizi nad 1600, ve které se v roce 2014 stal i mistrem republiky. A jak to vidí dál?

O tvých začátcích už jsme se Jirko bavili v roce 2011, teď by mě zajímalo shrnutí loňské sezóny a to nejen z pohledu Tvého, ale dalších závodníků v rodině, jak se vlastně vyvíjel loňský Kosice cup, MMČR v D6 a republikové racerovky?

Loňská sezóna v Kosice-cupu, byla jako z říše snů, kromě Nové Paky, kde mi padla skříň, to byl vždy první flek. Je pravda, že při mě stálo i honě štěstí, protože kluci ve dvoulitrech jedou parádně. Jsem rád, že v loni se špička ve dvoulitrech rozšířila o jezdce Aleše Kubíka, Zbynďu Nováčka, Lukáše Mihulku a Šindyho. Bylo krásné sledovat, Pavlíka Doležala a Jožina Bartoše, jak je výkon těchto jezdců rozčiloval.

Naopak, nejhorší okamžik loňské sezóny přišel bohužel v Nové Pace, kdy odešel můj velmi dobrý přítel Pavel Doležal.

Co se týče Jiříka, tak loňský rok byl pro něj ve znamení třetích míst, Kosice cup, Pohár sponzorů i velká republika. V Kosice cupu nás v loni nejvíc trápil motor a Jířa byl úplně dole, ke konci sezony nám motor udělal Milan Vejmola a hned jel Jířa vepředu.

Velkou radost mi udělal v létě Honzík, když přišel, že už chce na trať. První tři závody odjel v Domažlicích se slabší buggynkou a do stošedesátky usedl na poslední závod v Kosicích, na tříletého kluka parádní výkon.

Krásný titul přišel pro mě i v Legendách nad šestnáct set. Začalo to hecem, Fanda Líbal nemohl zkrotit Škodu 120 s motorem VW 1,8 turbo a tak mi jí prodal. Mě napadlo, že by to mohla být velká legrace, Škodovka dostala jinou kastly a pořádný rám a za týden před Sedlčany prošla rychlou renovací. Do auta jsem prvně usedl až na závodech, to že to auto bude vyhrávat, nás nikoho nenapadlo.

Závody v D-6 jsem v loni ani jet nechtěl, na autě se nic neudělalo a vše se věnovalo stošedesátkám. Jenže tři dny před závody mě to přišlo nějak líto a auto rychle putovalo na dílnu, věděl jsem, že auto není konkurenceschopné, ale nakonec jsem odjel kompletní sezónu a nebyla vůbec špatná.

Již poměrně dlouho buduješ areál v Rožmitále pod Třemšínem, jaký máš plán do budoucna, zrychlit nebo zanechat trať tak technickou jako je v současné době?

V Rožmitále máme bezvadnou partu kluků a nadšení pořádat závody tam rozhodně nechybí. Na každý závod máme nějakou novinku. V loni se budovaly věže, záchody, joker lap. Dokonce došlo k velkým úpravám a trať se prodloužila. Letos už máme hotové ředitelství a zázemí pro pořadatele. Jezdíme zimní cup a nebylo se kde ohřát, to už je taky minulost. Do konce této sezóny bude ještě startovní rampa a dokončení přírodní tribuny a budování teplé hospůdky s výhledem na trať. Momentálně vyjednáváme o odkoupení přilehlých pozemků, aby došlo ke zvětšení trati. Když se podaří odkup, tak příští ročník, se pojede vždy jiná varianta trati, ale to už předbíhám.

Když už jsem u raceru, jak moc velký rozdíl je mezi republikou a Kosice cupem?

Rozdíl je v úpravách, Kosice cup je rozhodně lepší podnik než republikové závody, větší počet startujících závodníku a hlavně větší rychlost. Bohužel i vztahy jsou v Kosice cupu lepší, i když většina jezdí oba podniky.

Stejně tak jako u racerů by určitě každého zajímalo porovnání Kosice cupu, D6 a MČR HA nad 1600 v rallyecrossu?

Porovnání, republika D-6 je o hodně špičkové technice a o hodně velkých penězích, bez nich se na špičce jezdit nedá. V D-6 co jméno to pan jezdec a hlavně se jede vabank. Jenže na druhou stranu, není lepší jezdecká škola. Úroveň v Kosice cupu ve dvoulitrech je též super, ale je to o level níže, né proto, že by kluci neuměli, ale jezdí se to za rozumné kačky.

Co se týče Legend, to beru jako zábavu za pár korun, i startovné bylo levnější než v hobby závodech. Sedlčany mám za barákem a jezdí se tu hned dva závody ze tří.

Již několik let je inzerováno v ramci Kosice cupu zpřísnění technických pravidel, ke kterému letos po nešťastné události v Sedlčanech dojde, čehož nejsi příliš velkým příznivcem – proč?

Pravidla,,, je pravda, že změny opravdu nevítám s nadšením a říkám to nahlas. Budu strašně rád když se budu mýlit. Jenže signály od ostatních jezdců, že Kosice cup nepojedou, mě nenechávají chladným. Pan Vávra udělal přísná pravidla a výsledek málo jezdců v závodech, tu chybu dělá i pan Kopič.

Šedesát procent aut, je aktuálně nevyhovujících, nevěřím, že všichni budou do auta investovat, nebo dokonce stavět nové vozy. Kosice cup je suverénně nejlepším podnikem v hobby závodech a nevidím důvod se s někým spolčovat a dělat experimenty. Dokonce nesdílím názor, že auta budou teď bezpečnější, jen se prodraží provoz. Bojím se, aby na prvních závodech v Kosicích nestálo v každé třídě pět aut, protože kdo si nerozjede ročník, nepojede ani zbytek (kromě tratí tipu Nová Paka). Když nebudou jezdci, budou chybět peníze a bude po špičkových hobby závodech.

Co chystáte v teamu na příští sezónu?

Na letošní sezónu stavíme zatím dvě auta, do D-6 Škodu Fábii (kastle ex Ota Výborný) včetně motoru a převodovky. Bohužel sezonu asi budeme muset rozjet ještě s Felicií, práce nám jdou pomaleji než by bylo potřeba. Druhý vůz VW Sciroco do Legend nad 1600. Načasování změny pravidel v Kosice cupu, mi bohužel asi zlomí vaz, v případě že nepostavíme auto do prvních závodů, sezónu úplně vynechám a pojedou jen kluci Racer 160. Já letos pojedu ještě Domažlice a Rallycross cup, tam postačí mé dvě staré káry a po patnácti letech se možná vrátím i do motokár, kde pojedu s vrstevníky, kterým říkají starý páni. Závěrem přeji všem jezdcům hodně úspěchů v nové sezóně, pořadatelům, co nejmenší trápení s jezdci a divákům hodně zážitků ze závodů.

Díky za rozhovor

Žádné komentáře


Přidejte komentář